Contoh Surat Perjanjian Antara Kedua Pihak
Sebuah perusahan tentu tak bisa berdiri sembari. Surat ini dibuat dipahami dan disetujui oleh kedua belah pihak. Membuat surat kontrak kerja untuk karyawan baru adalah hal penting untuk dilakukan ini untuk menjamin kesepakatan bersama antara kedua belah pihak. Pada dasarnya surat ini merupakan surat yang dibuat oleh penjual dan pembeli yang berisi kesepakatan mengenai barang yang diperjualbelikan.
Surat ini dibuat dipahami dan disetujui oleh kedua belah pihak. Ini bisa menjadi pedoman legal, mereka yang bekerja sama dalam membangun hubungan kerja. Perjanjian dapat bersumber dari dua hal: 2.500.000 setuap bulan dan paling lambat tanggal 10 setiap bulannya; Selanjutnya akan disebut sebagai pihak kedua. Kedua belah pihak yaitu pihak kesatu 1 dan pihak kedua 2 telah sepakat mengadakan perjanjian yang diatur seperti tersebut dibawah ini.
Contoh Surat Perjanjian Antara Kedua Pihak. Pada zaman ini, di mana e-mel dan mesej teks telah pun mengambil alih trend menulis surat rasmi, tidak rasmi atau perniagaan, anda mungkin perlu mengetahui beberapa taktik yang berbeza untuk menulis surat. Ia semata-mata bergantung pada jenis surat bahawa kandungan yang ada untuk diletakkan atau diberi penekanan dalam perenggan utama surat itu.
Anda boleh memilih daripada pelbagai jenis surat untuk majlis yang berbeza.
Surat pelantikan, permohonan kerja, surat pengesahan kerja dan surat pemberhentian semuanya penting dalam hal pekerjaan. Surat maaf, surat perpisahan, surat maaf, surat terima kasih, surat perpisahan dan surat simpati semuanya adalah cara rasmi untuk mengatakan perkara tidak rasmi.
Walaupun mereka tidak formal, adalah sangat penting untuk menulis mesej yang ingin anda sampaikan dengan cara yang jelas dan profesional. Kepada tulis ini, anda mungkin memerlukan sedikit bantuan daripada pakar. Tidak mengapa jika anda tidak mendapatnya dengan segera. Anda akan mempelajari asas-asas semasa anda menulis lebih banyak surat.
Terdapat banyak keperluan yang mesti dipenuhi semasa menulis surat dalam perubatan, pengesyoran, pengesahan dan kes perniagaan formal atau tidak formal. Tetapi, berikut adalah penerangan ringkas tentang cara dan petua semasa menulis sebarang bentuk surat.
Pertama, masukkan nama dan alamat anda di bahagian atas setiap halaman surat.
Kedua, menulis salam yang sesuai yang anda perlukan untuk memulakan surat dengan penekanan yang diperlukan pada subjek. Ini bermakna anda harus memberi tumpuan terutamanya pada perkara penting yang anda tulis surat itu, kecuali menulis surat tidak rasmi.
Akhirnya, perkara yang paling anda perlukan ialah kemahiran komunikasi yang sangat baik untuk menulis apa-apa jenis surat. Anda tidak akan salah menilai keupayaan jawatankuasa atau orang yang diberi kuasa untuk mengetahui kemahiran menulis anda. Jadi, teruskan usaha yang cemerlang dan cuba menulis dalam beberapa gaya yang hebat supaya tujuan anda menulis surat tertentu sentiasa terlaksana.
Anda boleh menggunakan surat untuk sebarang tujuan. Daripada mengucapkan maaf kepada rakan atas kesilapan kecil yang anda lakukan atau pun kerana membeli rumah. Ini adalah surat pujukan kecil daripada seseorang yang bekerja untuk isu dunia.